یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰۳

كائنات چيست و تحت تاثير چه نيروهايي قرار دارد؟

كائنات چيست و تحت تاثير چه نيروهايي قرار دارد؟

كائنات همان جهان هستي و مخلوق خداوند است. در واقع به مجموع مخلوقات خداوند (زمين و تمام موجودات و نباتات روي آن، ماه، خورشيد، ميليارد ميليارد ستاره و تمام كهكشانها كه كهكشان راه شيري بخش كوچكي از آن را تشكيل مي دهد و تمام انرژي هاي موجود در آنها و … كه طبق قوانين الهي در كنار هم قرار گرفته اند و روي هم اثر مي گذارند.) كائنات مي گويند. 

امروز مي خواهيم نگاهي علمي به كائنات بيندازيم تا ايمان مان به قدرت خداوند بيشتر شود و يقين پيدا كنيم هرچه بخواهيم از راهي الهي و در بهترين زمان ممكن به دست ما خواهد رسيد. كسي كه كائنات به اين عظمت را چنين زيبا و منظم خلق كرده از عهده ي برآورده كردن نياز ما بر مي آيد.

جي. بي. هابدين: «كائنات نه فقط عجيب و غريب‌تر از آنچه است كه ما فكر مي‌كنيم، بلكه حتي عجيب و غريب‌تر از آنچه است كه ما مي‌توانيم فكر كنيم.»

از آن نخستين لحظات آتشين خلقت كه به نام انفجار بزرگ مي‌شناسيم؛ گرانش، نيروي خالق همه ساختارها بوده است. از مجوعه‌هاي كهكشان‌ها تا شكلِ بدن ما، و حتي كارهاي روزمره‌ي ما را بدون آگاهي خودمان كنترل مي‌كند. اما در ميان چهار نيرويي كه كائنات را كنترل مي‌كنند، گرانش از همه ضعيف‌تر است.  اينجا لازم به تذكر است كه به تازگي نيروي پنجمي به نام «انرژي تاريك» نيز كشف شده است كه مسئول افزايش سرعت انبساط كائنات است.

به نظر مي‌رسد كه سرعت انبساط كائنات در حال افزايش است. يعني انبساط به جاي كاهش سرعت كه پيشتر انتظار داشتيم در حال افزايش سرعت است. در حقيقت به نظر مي‌رسد كه اين سرعت امروزه 15 درصد بيشتر از سرعت در 6 ميليارد سال پيش است. آخرين مقدار سرعت انبساط كائنات، 70 كيلومتر در ثانيه در مگاپارسيك بود. هر مگاپارسيك 3.26 ميليون سال نوري است.

چهار نيرويي كه كائنات را كنترل مي‌كنند عبارتند از:

  1. نيروي هسته‌اي قوي كه در قلمرو جهان زيراتمي عمل مي‌كند. اين نيرو، كوارك‌ها را براي ساختن پروتون‌ها و نوترون‌ها در كنار هم نگه مي‌دارد.
  2. نيروي هسته‌اي ضعيف كه حاكم بر واپاشي هسته‌اي است و از طريق ذراتي به نام يوزون‌هاي ضعيف عمل مي‌كند. اين نيرو، عامل محرك خورشيد و ستاره‌هاست و انرژي وابسته به هسته‌ي اتم‌ها را حمل مي‌كند.
  3. نيروي الكترومغناطيس، كه اتم‌ها را كنار هم نگه مي‌دارد. گستره‌ي اين نيرو بي‌نهايت است و از طريق فوتون‌هاي حامل نور عمل مي‌كند.
  4. نيروي گرانش كه جاذبه جهاني همه‌ي اجرام است. اين نيرو هميشه جذب مي‌كند و هيچگاه دفع نمي‌كند.

در سطح هسته‌اي، هركدام از اين نيروها را ذره‌اي حمل مي‌‌كند كه مي‌توان آن را كوچكترين بسته‌ي حامل آن نيرو به حساب آورد.

 

انرژي تاريك يا جرم نامرئي

ماده‌ي تاريك يا جرم نامرئي

آلبرت اينشتين: «طبيعت اسرارش را پنهان مي‌كند چونكه والا و بلند پايه است، نه به خاطر اين كه شعبده باز مي‌باشد.»

ما مي‌توانيم به حضور اجرام آسماني پي ببريم، در صورتي كه آنها را مستقيما رصد كنيم، يا از روي اثرشان بر اجرامي كه آنها را مي‌بينيم به وجودشان اشاره كنيم. ماده‌ي تاريك يا جرم گمشده، مانند سياهچاله‌ها از اين نوع اجسام هستند.

وقتي در يك شب صاف و تاريك به آسمان نگاه مي‌كنيم، حداكثر 6000 ستاره مي‌بينيم، اما در حقيقت حدود 8*1022 (هشت هزار ميليارد ميليارد) ستاره در سرتاسر كائنات وجود دارند. بيشتر اينها بسيار بزرگتر از خورشيد ما هستند. ستاره‌اي متوسط با جرمي حدود 2*1030 كيلوگرم است. اگر به اين مقدار جرمِ مجموع همه‌ي سياهچاله‌ها و ابرهاي عظيم غبار و گاز را كه فضاي ميان ستاره‌اي را فراگرفته‌اند و نامرئي مي‌باشند، اضافه كنيم، به عددي بسيار بزرگ و دور از ذهن مي‌رسيم.

چه باور كنيم يا نه، اين فقط 10 درصد جرمِ كائنات است. بقيه‌ي آن به شكلي است كه ما نمي‌توانيم ببينيم، اما مي‌دانيم كه وجود دارد چرا كه بر حركت اجرامي كه ما مي‌بينيم اثر مي‌گذارد.

تقريبا همه‌ي اجرام كائنات در ساختار‌هايي كه ما آنها را كهكشان مي‌ناميم، گِرد هم مي‌آيند. هركدام از اين ساختارها به گرد نقطه‌اي مي‌گردد كه مركز جِرمش است. اين چرخش، حركتي تصادفي نيست. بلكه همچون رقصي است كه با يك موسيقي به نام «موسيقي كُره‌ها» و با دقت سمفوني‌هاي موتزارت، هماهنگ شده است. آهنگساز اين قطعه موسيقي، آفريدگار! و رهبر اركسترش دانشمنداني كه اين موضوع را بررسي مي‌كنند هستند. اين چرخش از قوانين مسلم فيزيك و فرمول‌هايي پيروي مي‌كند كه به دقت، جِرم و سرعت چرخش آنها را نيز محاسبه مي‌كند.

ايزاك نيوتن: «اين زيباترين نظم در مجموعه‌ي خورشيد، سياره‌ها و دنباله‌ها، جز با نظر و سيادت موجودي خلاق و قدرتمند به وجود نمي‌آمد. حركتي كه سيارات دارند امكان ندارد فقط دليلي طبيعي داشته باشد بلكه نيرويي خلاق و باهوش پشت سر آن است.»

برگرفته از كتاب اسرار كائنات ابراهيم ويكتوري

منبع: گروه تحقيقاتي نيك جذب

 http://nikjazb.ir/universe/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.